Kohti Cannesia 2018
Reilu vuosi sitten kirjoitin suurimmasta unelmastani; siitä että haluaisin tehdä elokuvia työkseni. Nyt on aika palata aiheen pariin, sillä koen olevani askeleen lähempänä unelmani toteutumista.
Vuosi sitten olimme juuri päättäneet Congratulations! You Have a New Match! -lyhytelokuvan kuvaukset ja uskoin sen toimivan hyvänä proof of concept -videona mahdollista, samasta aiheesta tehtyä pitkää elokuvaa varten. Congratulations! You Have a New Match! valittiin tämän vuoden Cannesin elokuvajuhlien ohjelmistoon ja olen matkaamassa kyseiseen tapahtumaan proof of concept -video mukanani. Proof of concept vain ei ole tästä elokuvasta tai edes sama tarina.
∴
Tämän vuoden helmikuussa kuvasimme Kouvolan lähistöllä Iitissä lähes parinkymmenen asteen pakkasessa kaksi päivää proof of concept -videota post-apokalyptiseen toimintaelokuvaan. Pienen budjetin indie-tuotannolle olosuhteet olivat haastavat paitsi pakkasen myös valaistuksen osalta. Kuvasimme kaiken täysin luonnonvalossa ja siksi talvipäivän rajalliset tunnit määräsivät kuvauspäivien keston. Vaikka kiire tuli, saimme kuvattua kaiken haluamamme yllättävän pienillä kompromisseilla, ottaen huomioon että resurssimme olivat tällaiseen tuotantoon lievästi sanottuna rajalliset.
Last Tears of the Frozen North on ydintuhon jälkeiseen maailmaan sijoittuva kostotarina, josta haluan ohjata pitkän elokuvan. Vaikka tarinaa on järkeistetty niin, ettei sen tekeminen vaadi useita miljoonia, tarvitsemme tuotantoon rahoittajia, yhteistyökumppaneita, levittäjiä sekä mahdollisesti toisen tuotantoyhtiön tai pari jakamaan taloudellista vastuuta. Tästä syystä suuntaan Cannesiin, mistä esim. supersankarielokuva Rendelin tuotanto sai potkua muutama vuosi sitten. Onnekseni omassa projektissani mentorina toimii Rendelin primus motor ja ohjaaja Jesse Haaja.
Mitä seuraavaksi tapahtuu?
Proof of concept -video
Cannesia varten tärkein asia on proof of concept -video, joka on paras työkalu tulevan tuotannon esittelyyn. Käsikirjoituksesta ehkä selviää tarina ja mitä elokuvassa tapahtuu, mutta video konkretisoi elokuvan tunnelman ja visuaalisen ilmeen.
Meillä on nyt viisiminuuttinen video, joka käsittää käsikirjoituksen kaksi ensimmäistä kohtausta. Tämän lisäksi olemme leikanneet samasta materiaalista minuutin mittaisen teaser-henkisen videon, joka kertoo saman tarinan typistettynä.
Tiimimme koostuu elokuva-alan ammattilaisista, jotka ovat työstäneet proof of concept -videota talkoohengessä kuvauksista jälkituotantoon, sillä vielä tässä vaiheessa minulla ei ole rahaa maksaa palkkaa. Tämä video on siinä mielessä tekijöilleen sijoitus tulevaisuuteen, että pitkän elokuvan tuotannon toteutuessa ja kun meillä on oikeasti rahaa, pestaamme alusta asti mukana olleet ihmiset mukaan.
Käsikirjoitus
Myös elokuvan käsikirjoituksen ensimmäisen version tulisi olla valmis Cannesiin mennessä. Suurin haaste henkilökohtaisella tasolla tässä on ollut se, että käsikirjoituksen tulisi olla kirjoitettu englanniksi. Kirjoittaminen englanniksi on huomattavasti hitaampaa ja kuormittavampaa kuin suomeksi ja siksi kirjoitustyö on edennyt hitaasti. Ja faktahan on se, ettei englanninkielinen käsikirjoitus ehtinyt valmistua Cannesiin mennessä.
Käsikirjoituksen lisäksi tarinasta on oltava tiivistelmät: sivun mittainen synopsis sekä hieman laajempi treatment, joka avaa tarinan kohtaustasolla. Nämä ovat onneksi pian valmiit ja hiottu. Toivon että ne riittävät tässä vaiheessa.
Markkinointimateriaali
Vaikka proof of concept -video ja käsikirjoitus ovat tärkein osa uuden elokuvan markkinointia, se ei riitä. Tarvitaan myös visuaalisesti houkuttelevia julisteita ja esitteitä, joissa kaikki oleellinen löytyy pähkinänkuoressa. Ja vaikka kaikki tämä olisikin kunnossa, ei sillä ole mitään merkitystä, ellen saa elokuvaani oikeille ihmisille näytille.
Meiltä löytyykin jo kahdeksansivuinen prosyyri, joka esittelee tiiviissä paketissa elokuvan idean, tuotantosuunnitelman sekä tekijät.
Cannes määrittelee hyvin pitkälle tuotannon etenemistä ja etenkin kuvausaikatauluja. Mikäli kaikki menee nappiin ja löydämme kiinnostuneita yhteistyökumppaneita, tarkoittaa se sitä että heti Cannesin jälkeen aloitetaan tuotannon suunnittelu ihan tosissaan – pitää löytää oikeat näyttelijät rooleihin, työryhmän jäsenet, kuvauslokaatiot, suunnitella käytännön asiat niin kuvauksissa kuin ennen ja jälkeen niitä, suunnitella ja rakentaa lavasteet, puvustus, rekvisiitta jne. Mutta se on sen ajan murhe, nyt laitan kaiken keskittymiseni Cannesiin – lähtöön on enää muutama päivä. Palaan asiaan kun on taas jotain kerrottavaa.
Voit seurata Last Tears of the Frozen Northin tuotannon etenemistä myös Facebookissa.
Kuvat: Mikko Hovi